ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ
az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) által rendelkezésünkre bocsátott, sztenderdizált munkaerő-piaci szolgáltatások alapján,
a Regionális Érdekvédelem Alapítvány
által nyújtott
EGYÉNI ÁLLÁSKERESÉSI TANÁCSADÁSRÓL
A szolgáltatás célja, hogy a munkát keresők rendelkezzenek az álláskereséshez szükséges megfelelő ismeretekkel, gyakorlattal, a munkaerőpiacra történő bejutásuk felgyorsuljon, megelőzve ezzel a hosszú távú munkanélküliségüket.
Az egyéni álláskeresési tanácsadás célja, hogy az ügyfelet felkészítse a számára megfelelő célállás megtalálására, elérésére, és az ehhez szükséges álláskeresési technikákat elsajátíttassa. Az egyéni álláskeresési tanácsadás során konkrétan az alábbi készségek, képességek elsajátítása a cél:
- az ügyfél legyen tisztában azzal, hogy az elképzelt célállás hogyan van pozicionálva a munkaerőpiacon,
- ismerje a foglalkoztatást támogató eszközöket, lehetőségeket,
- az álláskeresés tapasztalatai alapján legyen képes mérlegelni az alternatív és/vagy atipikus munkavégzési formák lehetőségét, esélyeit (pl.: a távmunkát, a részmunkaidős foglalkoztatást, az önfoglalkoztatást),
- tudjon önéletrajzot írni és motivációs levelet készíteni, tudjon álláspályázatot összeállítani,
- legyen tájékozott az álláskeresési technikákban, és legyen képes kialakítani saját preferenciáit,
- legyen felkészülve az állásinterjúra.
A szolgáltatás célcsoportja:
Célcsoport, átfogóan
- Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
- jelenleg foglalkoztatottak, de csoportos létszámleépítéssel, illetve elbocsátással fenyegetettek.
Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
- pályakezdők,
- 3–6 hónapja munkát keresők,
- 50 év felettiek,
- gyes-ről, gyed-ről, gyet-ről, ápolási díjról visszatérők.
A szolgáltatás tartalma:
Munkahellyel nem rendelkező, vagy munkahelyének elvesztésével fenyegetett munkát keresők számára nyújtott szolgáltatás. Az álláskereséshez szükséges gyakorlat, készségek kialakítását, illetve felelevenítését szolgálja külső segítséggel, egyéni konzultáción keresztül. A szolgáltatás várt eredménye, hogy az ügyfél képessé válik az önálló, intenzív álláskeresésre.
Tevékenységek:
- a) Adatfelvétel
A tanácsadó rögzíti az állást kereső személyes és ügyfél azonosító adatait. - b) Helyzetfeltárás
- Első szakasz, aminek célja a tanácsadás profiljának megállapítása:
- iskolai végzettség, munkavállalói pálya, munkatapasztalat, munkagyakorlat,
- a jelenlegi státusz feltárása: munkamotiváció, pályaorientáció, célállás-elképzelés.
A helyzetfeltárás első szakasza alapján dönti el a tanácsadó, hogy mely ügyfélnek van szüksége álláskeresési tanácsadásra.
- Második szakasz, aminek célja kettős: részben annak feltérképezése, hogy az állást kereső körülményei, helyzete mennyire támogatóak az álláskereséshez, másrészt pedig az egyéni álláskeresési tanácsadás ismeretátadó, illetve az álláskeresés gyakorlatát formáló szakaszához a kiindulópont megtalálása:
- a személyes körülmények, családi helyzet feltárása (létbiztonság, az álláskeresést konkrétan akadályozó tényezők, mobilitás),
- az álláskereséssel kapcsolatos ismeretek szintje,
- gyakorlat és tapasztalatok az álláskeresésben,
- együttműködési készség.
A tanácsadó a helyzetfelmérés második szakasza alapján állapítja meg a további tanácsadási alkalmak szükségességét és számát (visszahívás).
- c) Tanácsadás
A tanácsadás célja az álláskeresést gátló körülmények feltárása, ismeretátadás és az állást kereső személyére szabott álláskeresési gyakorlat kialakítása.- A helyzetfeltárás során feltárt akadályozó tényezők kezelése, megoldások keresése (létbiztonság, egészségi állapot, családi körülmények, egyéb akadályozó tényezők).
- Képzésből kikerülők esetében:
- a lezajlott képzés tapasztalatainak megbeszélése, élmények feldolgozása, valamint
- megszerzett ismeretek, készségek, képességek vizsgálata: az általuk megnyíló munkaerő-piaci lehetőségek.
- Esélyek és veszélyek mérlegelése:
- az állást kereső által elképzelt célállás miként pozicionált az adott munkaerő-piaci környezetben, az adott munkaerő-piaci szegmens helyzetértékelése. Multinacionális vállalatok versus kisvállalkozások: a munkaerő alkalmazási gyakorlata, mire kell, és mire lehet számítani az adott célállás kapcsán.
- tájékoztatás a támogatott foglalkoztatásról (amennyiben az ügyfél a támogatással érintett célcsoportba tartozik),
- a lehetséges alternatív munkavégzési formák (pl. távmunka, részmunkaidő, önfoglalkoztatás) újragondolása, ha az álláskeresés hosszútávon is sikertelennek bizonyul.
- Önéletrajzírás:
- az állást kereső által elkészített önéletrajz kiértékelése, javaslatok a korrekcióra.
- önéletrajz-típusok ismertetése (fajták, tartalom, formai követelmények),
- önismeret szerepe az önéletrajzírásban,
- személyes készségek és képességek megjelenítése az önéletrajzban,
- idegen nyelvű önéletrajz írása (ha releváns és a tanácsadói kapacitás is adott).
- Motivációs levél:
- a motivációs levél szerkezete, felépítése,
- a munkát kereső által önállóan elkészített motivációs levél kiértékelése, javaslatok a korrekcióra.
- Álláspályázat összeállítása.
- Referenciák, referenciaszemélyek és referenciamunkák kezelése, illetve hivatkozása (önéletrajzban és azon kívül).
- Álláskeresési módszerek.
- Felkészülés az állásinterjúra.
- Életvitel az álláskeresés időszakában:
- kudarcélmények feldolgozása,
- rendszeresség, időbeosztás.
- d) Lezárás:
Célja az összegzés és útra bocsátás. A tanácsadó és az állást kereső közösen, kétoldalúan értékelik a tanácsadást. Amennyiben a tanácsadó úgy ítéli meg, hogy olyan típusú intervencióra is szükség van, amely a tanácsadó és a szolgáltatást nyújtó szervezet kompetenciáján kívül esik, erre írásban javaslatot tehet az értékelő jelentésben. - e) Utánkövetés:
A munkaerő-piaci foglalkoztatás megvalósulásának nyomon követése. A szolgáltatás lezárása utáni 180.napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.