ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ
az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) által rendelkezésünkre bocsátott, sztenderdizált munkaerő-piaci szolgáltatások alapján,
a Regionális Érdekvédelem Alapítvány
által nyújtott
EGYÉNI MUNKATANÁCSADÁSRÓL
A szolgáltatás célja az elhelyezkedést akadályozó körülmények feltárása, valamint azok megszüntetése, az aktív korú nem foglalkoztatott személyek foglalkoztathatóságának előmozdítása érdekében.
A munkatanácsadás célja, hogy személyre szabottan feltárja, vizsgálja és értékelje az ügyfél elhelyezkedését akadályozó körülményeket, valamint azok megszüntetésére, az elhelyezkedésre irányuló terv készüljön.
Cél, hogy a tanácsadási folyamat befejeztével a munkát kereső
- képes legyen reális célállás megfogalmazására,
- a tanácsadó segítségével képes legyen meghatározni a munkaerőpiacon elérendő céljait, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket,
- tisztán lássa, és számba vegye az akadályozó tényezőket, amelyek elhelyezkedésének útjában állnak,
- képes legyen minden erőfeszítést megtenni azon akadályozó tényezők elhárítása érdekében, amelyekre hatással van/ vagy befolyással bír,
- képes legyen önállóan munkalehetőségek feltárására,
- tudatosan használja erőforrásait a munkakeresés érdekében,
- legyen együttműködő további szolgáltatások igénybevételében, ha a befolyásán kívül álló akadályozó tényezők elhárítása érdekében erre van szükség,
- képes legyen képzésbe, szakképzésbe bekapcsolódni.
A szolgáltatás célcsoportja:
Célcsoport, átfogóan
- Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
- rokkantsági ellátásban részesülők (az álláskeresők speciális csoportja),
- rehabilitációs ellátásban részesülők (közvetítést, illetve szolgáltatást kérők, de nem álláskeresők).
Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
- gyermeküket egyedül nevelő és kisgyermekes szülők,
- tartósan munkanélküliek,
- ápolási díjban részesülők,
- foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők,
- 50 év felettiek,
- akik 3–6 hónapja álláskeresők és önálló álláskeresésük nem vezetett eredményre,
- alacsony iskolai végzettségűek,
- hajléktalanok.
A szolgáltatás tartalma:
A szolgáltatás azok számára nyújtható, akiknek nehézséget okoz saját, munkával, illetve a munkára való felkészüléssel kapcsolatos céljaik és az ezek megvalósításához szükséges lépések meghatározása. Személyes konzultáció, amelynek során az ügyfél egy külső, erre felkészült személy segítségével, közösen határozza meg a munkaerőpiacon elérendő célokat, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket, és tárja fel az akadályozó tényezőket. A szolgáltatás eredményeként az ügyfél saját tervet készít az álláskeresését, elhelyezkedését szolgáló lépésekre.
Tevékenységek:
A tanácsadás elemei az ügyfél sajátosságaihoz igazíthatók.
- a) Megismerés
Célja a légkörteremtés, (objektív és szubjektív) adatok összesítése és csoportosítása, az ügyfél szükségleteinek feltárása (azonosító adatok, iskolai végzettség, munkatapasztalat, munkamotiváció, célállás-elképzelés). Fontos ebben a lépésben az anamnézis felállítása és a problémadefiníció (pl.: álláskeresési aktivitás, motiváltság, pályaelképzelés, érdeklődés, elhelyezkedést gátló körülmények), melyben a tanácsadó segíti az ügyfelet. - b) Tisztázás, a probléma meghatározása
A problémadefiníció során feltárt, a probléma szempontjából fontos információk részletesebb tisztázása, új, lényegi információk megszerzésére törekvés, az ügyfél képességeinek, érdeklődési irányának, elvárásainak feltárása. A tanácsadónak az előző beszélgetés során felmerült információk alapján kell megterveznie a beszélgetési témákat (tervezett témák). Emellett figyelembe kell venni, hogy a tanácskérő milyen újabb témákat és élményeket hoz (hozott témák). Mindezek ismeretében eldöntendő, hogy a hozott témák alapján érdemes-e újradefiniálni a problémát. - c) Elemzés
Az elemzés során az eddigi életútból, a reális adatokból következő eredmények, pozitívumok, erősségek, sikerek és az akadályozó tényezők, hátrányosságok, hiányok számbavételére kerül sor. Az elemzés során egyúttal megtörténik a személyes jellemzők és a realitásból nyert adatok összekapcsolása. - d) Szintézis
Célja megoldások keresése, megoldásmódok értékelése. Az ügyfél az elemzés során már eljutott arra a szintre, hogy a tanácsadó segítségével hipotéziseket (megoldási irányokat, kimeneti utakat) állítson fel, majd mindegyik megoldási módot részletesen elemezze (a lehetséges előnyöket és hátrányokat is mérlegelve). A szintézis fő elemei: pályaelképzelés formálása, a korlátozott lehetőségek kezelése, érdeklődés, preferenciák, motivációs bázis, értéktudat. - e) Megállapodás
Ebben a szakaszban az összes lehetséges megoldási mód figyelembe vétele és mérlegelése után az ügyfél a tanácsadóval közösen kiválasztja a számára legoptimálisabb probléma-megoldási módot, melynek megvalósítására cselekvési tervet készít. A terv rövid távú cselekvési terv („kitörési terv"), amely az ügyfél szükségletei szerint kiegészülhet közép- és hosszú távú tervezéssel is (pályaterv, karrierterv). - f) Lezárás
Értékelés: amennyiben olyan típusú intervencióra is szükség van, amely a tanácsadó és a szolgáltatást nyújtó szervezet kompetenciáján kívül esik, a tanácsadó erre írásban javaslatot tesz az értékelő jelentésben. - g) Utánkövetés
A tanácsadás lezárása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
A szolgáltatás időtartama/gyakorisága:
A tanácsadó a tisztázás eredménye alapján állapítja meg, hogy hány tanácsadási alkalomra van szükség (visszahívás).
Átlagosan 3 (maximum 6) egyéni tanácsadási alkalom szükséges a munkatanácsadásra. Egy tanácsadási alkalom időtartama 45-60 perc. Ajánlott a hetenkénti gyakoriság.